Drukwerk groener dan tablet

‘Grafische sector is duurzaam en groener dan tablet’

 

 

Groener dan tabletIn Europa wordt bijna driekwart van alle papier en karton gerecycled. Hoewel het papierverbruik de laatste jaren met dertien procent is gedaald, wordt er wel anderhalf keer zoveel papier ingezameld en verwerkt.

Papier en karton is daarmee het meest gerecyclede materiaal in Europa, op afstand gevolgd door staal en glas. Daardoor kan ook 90 procent van alle kranten en golfkartonnen verpakkingen van gerecycled materiaal worden gemaakt. Dat zijn enkele van de feiten en feitjes die Intergraf heeft verzameld om het milieuvriendelijke en duurzame karakter van de grafische sector nog eens te onderstrepen. Papier dat voor de eerste keer wordt gebruikt, is ook vrijwel altijd afkomstig van duurzaam beheerde bossen.

Dankzij dat duurzame beheer breidt het Europese bosgebied zich jaarlijks met een oppervlakte gelijk aan meer dan 1,5 miljoen voetbalvelden uit. Europa telt daarmee vandaag de dag een-derde meer bomen dan halverwege de vorige eeuw. Bosbouw is zo de meest duurzame van alle primaire industrieën die zorgen voor energie en grondstoffen en bomen zijn ook de enige ruimschoots beschikbare, bio-afbreekbare en vernieuwbare grondstof in de wereld.

Milieugevolgen
De grafische koepelorganisatie wijst er tevens op dat veel digitale apparaten en technologieën een 10 tot zelfs 30 keer grotere ‘impact’ hebben op het milieu dan gedrukt werk. Ruim vijf minuten op het internet zorgt bijvoorbeeld voor net zo veel CO2-uitstoot als een full-colour brochure in A4 formaat, inclusief de bezorging.

Ook draagt een elektronisch hulpmiddel in het onderwijs veel meer bij aan de opwarming van de aarde dan een gedrukt leerboek. Van belang is dat de leerstof uit een gedrukt boek beter opgenomen wordt dan uit een e-boek.

Verder is  de fabricage van elektronische apparaten erg energie-intensief. Bovendien nemen alle smartphones, tablets, laptops en computers samen nu al acht tot tien procent van het totale elektriciteitsverbruik in de EU voor hun rekening. Ook zorgen ze voor twee tot vier procent van de CO2-uitstoot, evenveel als de hele luchtvaart bij elkaar.

Een voorbeeld: Google veroorzaakt alleen al via haar zoekmachines 96,5 ton CO2 per dag, waarbij de energie voor het opslaan van data overigens niet is meegeteld. Ook de miljarden e-mails die we per dag samen versturen en ontvangen zorgen voor heel wat uitstoot van broeikasgassen.

Niet zonder papier
Aan de gebruikerskant blijkt uit onderzoeken dat meer dan tachtig procent van de jonge consumenten ‘niet zonder papier kan’. Bijna driekwart van hen gebruikt papier ook dagelijks om op te schrijven.

Verder denkt 75 procent van de consumenten dat gedrukte reclame effectiever of in ieder geval minstens net zo effectief is als advertenties op het internet. Meer dan 60 procent vertrouwt advertenties in kranten of tijdschriften terwijl dat bij digitale media op niet meer dan 25 procent uit komt.

Bijna 90 procent van degenen die digitaal winkelen, zegt ook dat ze papieren informatie of reclame willen blijven ontvangen. Meer dan de helft voegt daar aan toe dat ze tot een week na ontvangst van een gedrukte catalogus op de betrokken site gaan winkelen.

Verder stelt meer dan de helft van de bevolking een papieren rekening nog altijd op prijs te stellen. Een per post ontvangen gedrukte rekening is volgens hen makkelijker te bewaren, sneller te lezen en te controleren en biedt ook meer veiligheid dan een e-factuur. Daar leidt dan weer 60 procent uit af dat ze een leverancier die alleen maar e-facturen aanbiedt liever links laten liggen.